marcoenerica.reismee.nl

Hervey Bay – Town of 1770

Eigenlijk hebben we alles gedaan wat we wooden in Hervey Bay dus tijd om door te rijden naar het noorden. We zijn eerst naar Bundaberg gereden. Bundaberg staat bekend om de rum die daar gestookt wordt en om de suiker (rietsuiker).

We zijn in het museum van de fabriek geweest en daarna hebben we een rondleiding gehad. De rum wordt van een afvalproduct van de rietsuiker gemaakt (Melassa). Bij deze fabriek zijn ze handig geweest en hebben de rumfabriek naast de suikerfabriek gebouwd en een leiding van de suikerfabriek (die het afvalproduct transporteert) naar de rumfabriek. Deze fabriek heeft in zijn bestaan twee grote branden meegemaakt, waarbij de plaatselijke rivier is vervuild, met als gevolg veel vissen dronken. Natuurlijk moesten we na de rondleiding even proeven!!! Het grappige is, dat deze rum op dit moment alleen nog te koop is in Australië, maar er liggen plannen om de productie te verdubbelen en te gaan exporteren. Het was bijzonder om de zien hoe alle treintjes vanuit de suikerriet plantages gelijk naar de suikerfabriek reden. Tot ver buiten Bundaberg wordt het riet met die treintjes vervoerd.

Op weg naar Bundaberg rijdt je door de suikerriet en ananas plantages. Aan de weg staan kraampjes waar je fruit kunt kop[en, dus we hebben ananassen en avocado’s gekocht, “vers van de pluk.” Bundaberg is verder een erg leuke plaats met een leuk centrum. Toen zijn we verder gereden naar Mon Repos.

Vanaf half oktober tot en met april komen hier schildpadden op het strand hun eieren leggen. We hebben het informatiecentrum bezocht en natuurlijk nog even op het beroemde strand gekeken. Hier hebben helaas geen schildpadden gezien, wel erg veel koraal gevonden, dat we keurig hebben laten liggen.

Er leven hier in zee drie soorten schilpadden. De Loggerheads legen hun eigeren hier op het strand. Daarna zijn we doorgereden naar Town of 1770. Hiermee hebben we ook de Frasercoast achter ons gelaten en zijn we aan het begin van de Capricorn Coast. Vanaf hier kun je ook de trips naar het Great Barrier Reef (GBR) maken. Morgen gaan we naar het GBR.

Hervey Bay

Vanmorgen zijn we om 07:10 opgehaald om walvissen te zien. We zijn met een Catamaran gegaan (Shayla). Met in totaal 22 personen. Het was een kleinschalige touroperator en dat heeft zo zijn voordelen.

Normaal gaan ze twee á drie uurtjes kijken en dan ga je alweer terug. Wij zijn pas om 17:00 uur terug gekomen.

HET WAS FANTASTICH…..

Eerst een stukje varen en om 9:00 uur hadden we al de eerste walvissen gezien. Vader, moeder met kalf. De walvissen zwemmen in het winter seizoen ongeveer 5,000 kilometer naar het noorden van Queensland, de warmere gebieden om daar een kalf te krijgen. De baai bij Hervey bay staat bekend om de walvissen.

Ik weet niet hoeveel we er gezien hebben, maar het waren er veel. Vechtende mannetjes, een slapende, kalveren en vrouwtjes. Springend, zwaaiend met en zonder staart. Ze kwamen zo dichtbij dat we ze konden aanraken. Ze zwommen onder de boot door en gingen op onderzoek uit.

Het was in één woord geweldig.

Fraser Island

Het grootste zand eiland ter wereld, daar zijn we vandaag geweest. Het was vanmorgen vroeg opstaan, om 7 uur werden we al opgehaald. Marco had de wekker gezet (telefoon) en deze liet om 02:00 al van zich horen. Er was iets aan de hand in Leeuwarden, “Burgernet” daarna weer rustig verder geslapen en dus vroeg opgestaan. Het lijkt wel of dat hier normaal is, bijna de hele camping is om 6 uur klaar wakker.

We werden keurig opgepikt en werden naar de ferry gebracht. Het was een prachtige ochtend, laag water, geen golven en een paar wolkjes en een zonnetje (ongeveer 25 graden). Op naar Fraser Island.

We hebben een bustour geboekt. Maar goed ook want je hebt op de zandpaden echt een four Wheel drive nodig. We zijn via Central Point naar de 75 mile beach gereden. Op het eiland heb je regenwoud en op zich is dat ook bijzonder omdat het, het einge zandeiland met regenwoud is, ter wereld.

Gekomen op “75 Miles Beach” heb je kilometers lang strand waar verschillende kreken op uit komen. Het was een “bumpy ride”!!!! het strand wordt gebruikt als strand, snelweg met een maximum snelheid van 80 kilometer per uur en een airstrip (vliegveld). Er kwam een vliegtuig langs en de chauffeur van de bus vroeg wie er wou vliegen. Er waren twee liefhebbers. Eerst dacht ik dat het een grapje was, maar het was serieus.

De piloot kwam nog even in de bus. Toen besloten we dat dit een unieke kans was…. Een kwartier later zaten we in het vliegtuig en gingen we de lucht in. We hebben het Moheno wrak gezien, de meren op het eiland (veel) de zandwegen en de pinnacles. In totaal zijn er meer dan 100 zoetwater meren en zijn er rivieren met het zuiverste water van Australië.

Het wrak Maheno, is een een schip dat in de eerste wereld oorlog als ziekenhuis diende. Daarvoor voer het tussen Auckland en Brsbane (1905) als luxe cruiseschip. Op 8 juli 1935 is het schip gestrand tijdens een Cycloon op Fraser Island en daar ligt het nu nog steeds.

Het noorden en het zuiden van het eiland krijgen ongeveer 1 meter regen per jaar. Het midden krijgt twee meter regen per jaar. De vlucht was prachtig we hebben de duinen en meren en het strand gezien.

Daarna hebben we de pinnacles gezien, daar zijn we door een creek gelopen (Eli Creek) het is zoet water was naar de zee loopt. De temperatuur was goed. Daarna een lunche gehad en toen naar Central Point en Lake Mc Kenzie.

In central point woonden de houthakkers. Ze hakten alleen de grote bomen om ( meer dan 700 honderd jaar oud). De kleintjes (;-) ) hoefden ze niet. Dat vinden wij al enorme bomen.

Lake Mc Kinzy is een prachtig meer. Je kan erin zwemmen en het is prachtig blauw.

Kortom het was een prachtige dag met veel natuurschoon en een erg “bumpy ride” terug op de boot op tijd te halen. ( Rock and Roll)

Noosa - Hervey Bay

We zijn in Noosa dus moeten we nodig weer even wandelen in het Noosa National Park. We hebben midden in Noosa geparkeerd. Dat was maar goed ook want bij het National Park was geen plek. Noosa is eigenlijk het Wassenaar van Australië alleen slijten hier voornamelijk rijke bejaarden hun oude dag. Er staan veel dure huizen met een privé strand. Verder zitten hier veel dure winkels.

We zijn langs het stran richting het National Park gelopen. Daar hebben we ongeveer 7 kilometer gelopen. Eerst “The Coastal track” en daar na de “Tangle Wood Track” door het bos terug. Onderweg kon je dolfijnen en Koala zien, maar in ons geval waren beide dit keer ver te zoeken. Al met al was het een mooie wandeling met veel mooie uitzichten over de zee en het strand.

Na de wandeling zijn we verder gereden richting Hervey Bay. Daar zijn we nu. Er staan hier twee activiteiten op de planning eerst gaan we morgen naar Fraser Island en maandag gaan we op een zeilboot walvissen bekijken.

Dat beloven dus twee spannende leuke dagen te worden.

Brisbane – Beerwah - Noosa

Het was een beestachtig leuke dag.

Vanmorgen hebben we Brisbane verlaten en zijn naar The Australian Zoo geweest oftewel Beerw ah. Het is de dierentuin van Steve Irwin (The Crocedile Hunter). Het was nog een hele tour om Brisbane uit te komen. We kwamen midden in het centrum terecht en zie dan maar eens zonder tolwegen de stad uit te omen. Na twee keer het zelfde rondje gereden te hebben gingen we weer de goede kant op. Aan de snelweg staan enorme borden die de richting naar Beerwah aangezen en via de Steve Irwing road kom je dan ter plaatse.

Kaartjes hadden we al dus we hoefden niet in de rij (die er niet was). In de dierentuin staat alles heel goed aangegeven en ook wordt er twee keer per dag een show gegeven. Daar zijn we eerst geweest in het “Crocoseum”. Vogels, slangen en natuurlijk een kokodil. Het mooiste van de show, was absoluut de vogels die los door het stadion vlogen, echt geweldig om dat te zien. Kakatoe’s, en andere vogels van Australië. De krokodil kun je slecht africhten, die had een eigen wil en deed niet wat hij moest doen.

Veder loop je veel tussen de dieren door. Erica heeft een kangoeroe, koala en een wombat geaaid. Veder hebben we Emu’s, schildpadden, tasmanian devels en een casuwaru gezien. Het zijn daar voornamelijk dieren uit Australië. Soms kom je een medewerker tegen met een grote hagedis, vogel of wombat. Je kunt dan alles over het betreffende dier vragen. Het was in ieder geval zeer geslaagd.

Toen door gereden naar Noosa, even zwemmen, eten en slapen…..

Brisbane

We werden vanmorgen vroeg wakker. Naast de camping zijn ze met een nieuwe woonwijk bezig. Nog een reden om een andere camping op te zoeken. Eerst even snel ontbijten en dan verder.

We hebben een Big4 camping uit gezocht met een bushalte voor de deur en winkels om de hoek. Het was nog zo’n 20 kilometer rijden en even voor 10 uur waren we op de nieuwe camping. De camper op zijn plek gezet en de bus naar het centrum genomen.

Het eerste stuk was een aardige mevrouw die ons de weg wees. Verder gingen we samen met een ouder echtpaar (bejaard) stel. Ze wisten waar we uit moeten stappen. Ze waren al vaker in drisbane geweest. Ze hadden er zelfs gestudeerd. Het seintje van uitstappen liet helaas lang op zich wachten. We waren de bushaltes van het centrus dus al lang voorbij. Toen maar met hun terug de stad ingelopen.

Het bejaarde stel was vandaag 49 jaar getrouwd en dat moest gevierd worden. Meneer hield erg van Guiness bier dus dat moest maar gedronken worden. Normaal gingen ze altijd met de auto de stad in, maar omdat ze samen bier gingen drinken gingen ze deze keer met de bus.

Marco en ik vonden het een grappig verhaal, met de bus in Brisbane is een belevenis op zich. Er zijn complete snelwegen vrijgemaakt voor alleen bussen. Er staan in de stad een paar oude gebouwen. Eigenlijk niets bijzonders. We hebben voornamelijk wat winkels bekeken, de townhall, de brug de rivier en Queenshall.

Het was er heel gezellig, geen slangen en lekker gegeten. Toen de bus weer genomen en nu zitten we buiten op de camping. Morgen weer een stukje verder en dan zijn we al twee weken onderweg, de tijd vliegt, nog maar drie te gaan.

Binna Burra Moutain Lodge – Brisbane

Wat hebben we heerlijk en lang geslagen…. We liggen iedere avond vroeg op bed en gisteren spande de kroon. Het is tenslotte om 18:00 uur pikke donker, dus lagen we al 19:00 uur in ons bedje. Toch weer om 7 uur opgestaan, douchen, ontbijten met vervelende boskippen die ook honger hadden. Bush turkeys… ze zijn echt honds brutaal. Marco is echt een aantal keer achter ze aan gehold, niet te pakken gekregen, was lekker geweest voor de BBQ. Wanneer je niet uitkijkt zitten ze zo in de camper.

Na het ontbijt alles klaar gemaakt en de camper op het parkeer terrein gezet. Het is tijd voor een mooie lange wandeling door het tropisch regenwoud. We hebben de Daves Creek Walk gelopen en dan wordt je letterlijk het bos ingestuurd.

Marco waant zich nog steeds in de Intratuin en vindt iedere boom geweldig. Erica let goed op en kijkt vooral veel naar de grond om vooral geen slagen tegen te komen. Marco zegt dat het voor slagen te veel te koud is maar Erica weet wel beter.

Eerst is het donker in het bos, hoge woudreuzen met echte lianen. Op de bomen groeien een soort en met Herzhorgens. Wel een mooi en indrukwekkend gezicht. Verder bij de Daves Creek heb je diepe afgronden, mooie look outs en de bomen zijn veel lager. Hierdoor komt er ook veel meer zon doorheen. Bij een lookout nog even gestopt en een banaan cq appel gegeten. Plotseling roept Erica, hellup het is bruin en het glijdt. Het bleek een mooie hagedis te zijn.

Marco loopt voorop met een wandelstok in de hand. Als hij de kans krijgt prikt hij met zijn stok in elk gat. Maar toen we een echte slang tegen kwamen zag hij hem niet. Ik had nog zo gevraagd, let goed op jij loopt voor. Het was een bruine slang van ongeveer 1 meter. Onderweeg waren we al een meneer tegen gekomen die een bruine slang en een python was tegengekomen. Maar goed het was in ieder geval een mooie wandeling met veel variëteit en 13 kilometer.

Terug op de campeerplaats plan de campagne gemaakt. We rijden door naar Brisbane. Zo gezegd zo gedaan. We hebben de Goldcoast achter ons gelaten en zitten nu in Brisbane. De camper staat onder de palmbomen.

Morgenvroeg gaan we toch eerst een andere camping opzoeken en dan de stad bekijken. In de folder stond dat het hier vanaf makkelijk is om in het centrum te komen. Toch blijkt dit anders te zijn. Met bus en trein en overstappen. Dan maar een andere cmaping zoeken.

Temperatuur is in ieder geval erg goed…..

Byron Bay – Lamington National Park

Het was een bijzondere dag en deze begon vanmorgen alweer vroeg. Om kwart voor 7 opgestaan en voor de laatste keer naar de vuurtoren gewandeld. Het blijft een mooie route zeker met dit mooie weer. De wolken zijn weg de wind is weer gaan liggen. Kortom strak blauw en alweer warm. De zon staat om 7 uur al hoog aan de hemel.

Boven bij de vuurtoren hebben we een hele tijd naar de walvissen gekeken. Een vrouw kwam naar ons toe en zei, dat ze soms sprongen als we maar geduld en geluk hadden, en dat hadden we. We hebben ze zelfs zien springen. Super om dat mee te mogen maken en te bekijken, echt geweldig!!!!!!!!

Daarna weer naar beneden gelopen via het strand naar de camping. Douchen, ontbijten, camper klaar maken en rijden maar. Eerst een klein stukje over Highway one en daar na de toeristische route via Hasting Point naar Twead Head. Hasting Point zijn we natuurlijk even gestopt en hebben genoten van het uitzicht en de golven. Ook hier hebben we dolfijnen en walvissen gezien, SUPER!!!.

Op het strans was iemand met honing bezig, hij kon er zeer gepassioneerd over vertellen en wij mocht even echte honing proeven, echt lekker. Toen was het tijd om verder te rijden en het binnenland weer in te gaan. We hebben de Summer Coast verlaten voor de Gold Coast. Hiermee zijn we New South Wales verlaten en Queensland binnengekomen.

We zijn nu in het Lamington NP. Eerst natuurlijk naar het Visotorscenter bezocht en informatie gevraagd over de verschillende wandelingen. Voor vanmiddag hebben we er één van ongeveer 5 kilometer en voor morgen een langere. Waarschuwingen zijn er voor slagen…. Maar ook voor koala’s en kangoeroes en andere beesten.

We hebben vanmiddag de korte wandeling gemaakt. Eerst wat genieten in het “teahouse”.

Tijdens de wandeling:

· Erica was continu op haar hoede voor slangen en;

· Marco waande zich in de Intratuin.

We zitten in de Binna Burra Mountain Lodge. Een mooie plek met in de verte uitzicht op de Gold Coast (het Benidorm van Australië). Vanavond hebben we de BBQ maar weer eens opgestookt en lekker gegeten. Je kan merken dat we hier weer hoger zitten. Het is iets kouder. Geeft niets de temperatuur overdag is heerlijk.

Nou tot zover. Morgen weer een wandeling en dan weer verder. Brisbane, Glashoude Mountains. We zien het morgen wel.