marcoenerica.reismee.nl

Hervey Bay – Town of 1770

Eigenlijk hebben we alles gedaan wat we wooden in Hervey Bay dus tijd om door te rijden naar het noorden. We zijn eerst naar Bundaberg gereden. Bundaberg staat bekend om de rum die daar gestookt wordt en om de suiker (rietsuiker).

We zijn in het museum van de fabriek geweest en daarna hebben we een rondleiding gehad. De rum wordt van een afvalproduct van de rietsuiker gemaakt (Melassa). Bij deze fabriek zijn ze handig geweest en hebben de rumfabriek naast de suikerfabriek gebouwd en een leiding van de suikerfabriek (die het afvalproduct transporteert) naar de rumfabriek. Deze fabriek heeft in zijn bestaan twee grote branden meegemaakt, waarbij de plaatselijke rivier is vervuild, met als gevolg veel vissen dronken. Natuurlijk moesten we na de rondleiding even proeven!!! Het grappige is, dat deze rum op dit moment alleen nog te koop is in Australië, maar er liggen plannen om de productie te verdubbelen en te gaan exporteren. Het was bijzonder om de zien hoe alle treintjes vanuit de suikerriet plantages gelijk naar de suikerfabriek reden. Tot ver buiten Bundaberg wordt het riet met die treintjes vervoerd.

Op weg naar Bundaberg rijdt je door de suikerriet en ananas plantages. Aan de weg staan kraampjes waar je fruit kunt kop[en, dus we hebben ananassen en avocado’s gekocht, “vers van de pluk.” Bundaberg is verder een erg leuke plaats met een leuk centrum. Toen zijn we verder gereden naar Mon Repos.

Vanaf half oktober tot en met april komen hier schildpadden op het strand hun eieren leggen. We hebben het informatiecentrum bezocht en natuurlijk nog even op het beroemde strand gekeken. Hier hebben helaas geen schildpadden gezien, wel erg veel koraal gevonden, dat we keurig hebben laten liggen.

Er leven hier in zee drie soorten schilpadden. De Loggerheads legen hun eigeren hier op het strand. Daarna zijn we doorgereden naar Town of 1770. Hiermee hebben we ook de Frasercoast achter ons gelaten en zijn we aan het begin van de Capricorn Coast. Vanaf hier kun je ook de trips naar het Great Barrier Reef (GBR) maken. Morgen gaan we naar het GBR.