marcoenerica.reismee.nl

Great Barrier Reef – Cairns

Wakker worden op het GBR en dan om half acht je eerste duik maken. De afgelopen nacht golfde het lekker dus Marco moest zich goed vast houden in zijn bed….

Het eigenlijke plan was om nog naar een ander rif te gaan alleen had de kapitein orders gehad om daar niet naar toe te gaan. Dus de nacht en de eerste duik bij spot Whale Wall gemaakt. Het was een duik met veel gekleurde vis en schildpad, een grotere Codd en Napoleon en 4 haaien waarvan er één op jacht was. We hebben hem echt zien jagen. Hij had vast zin in ontbijt.

Op een gegeven moment waren we de twee meisje weer kwijt, die waren met andere dingen bezig dan met duiken. Na deze eerste duik stond er voor ons ook een ontbijt klaar en zijn we terug gevaren naar het eerste rif, en nieuwe spot. De duiksport heeft Mistery. Echt mooi we gingen naar beneden en zagen gelijk al een haai. Toen het rif verder bekeken. Mooie kleuren en veel vis. We zwommen door een smalle doorgang (hole in the rock) en aan het eind daarvan lag een trompet vis. Het leek hier net één grote speeltuin met grote schelpen van meer dan één / twee meter met paart die open en dicht gaan. Kerstbomen van koraal waar allemaal blauwe boompjes uit komen en dan zijn deze in éénkeer weer weg. Rood, geel, groen en blauw het is er allemaal. Uiteindelijk moest Marco met één van de meisjes naar boven. Het meisje had haar lucht voorraad niet goed in de gaten gehouden en had nog maar 30 bar… en ze moest nog een veiligheidsstop maken. Dus Marco met de JoJo naar boven. (en dat is nog een verhaal opzich.. )

Na deze duik hebben we eerst nog wat gegeten en toen moesten we afscheid nemen van het GBR. Op naar Cairns. Onderweg hoorden we daty er een Tsunami is geweest op Samoa. Op zich ligt dat ongeveer op dezelfde breedte graad. De kapitein was boos dat ze pas na de Tsunami het alarm hadden gegeven… waarschijnlijk is dit ook de reden geweest dat we niet naar het derde rif toe mochten.

In Cairns zijn we terug naar de Camping gelopen. Nu kunnen we terug kijken op een aantal mooie duiken op het GBR en zijn we een ervaring rijker.

Op de camping aangekomen hebben wij onze camper op een nieuwe plaats neergezet. Erica ging vervolgens dochen en Marco ging de onderwater foto’s kijken. Hij zat nog geen twee tellen toen er een ernorm knal was. De boom naast de camper was een dikke tak afgebroken, die net naast Marco terecht was gekomen. Naar de receptie toegelopen en een andere plaats gekregen, nu onder een Mango boom, vol met dikke rijpe vruchten….. dat wordt lekker slapen.

Nog twee dagen en dan mogen we alweer inpakken, wat is dit snel gegaan.

Joop

Ik zie dat jullie nog optimaal profiteren van deze laatste paar dagen in Australie. Vroeg op en de hele dag meenemen, fantastisch. Maar goed dat jullie vooraf die duikcursus hebben gevolgd, dan kun je natuurlijk helemaal genieten en ook anderen die in nood zijn, helpen. Op tv heb ik ook wel uitzendingen van het Great Barrier Reef gezien en dat was prachtig, maar als je het zelf meemaakt is het natuurlijk dubbel zo mooi.
Vrijdag moeten jullie denkelijk de camper inleveren en dan zaterdag vliegen.
Alvast een goede vlucht terug.
Groetjes
Joop en Annemarie