marcoenerica.reismee.nl

Mission Beach – Great Barrier Reef

Het was een ontzettend warme nacht!! We hebben liggen zweten tot ongeveer 4 uur. Straks gaan we duiken en worden hier op de camping opgepikt en naar de haven gebracht. Het is iets meer dan één uur varen en dan zit je op het Great Barrier reef en wel het outer reef.

We kregen van Nicole een goede briefing en we konden te water gaan. In totaal waren er vier duikers (excl. Nicole). We zakken van naar 10-11 meter en toen kon onze toch onderwater beginnen. We hebben veel clownvisjes gezien en zeekomkommers vastgehouden. Kwallen een zetje gegeven en hele grote schelpen gezien van anderhalve meter. Voelen hoe ze dicht gaan, heel mooi zacht. Verder onze eerste ontmoeting met 'bijt visjes'. Ze zeggen dat visjes een geheugen hebben van 5 seconden, maar Erica denkt dat deze visjes een groot geheugen hebben en zelfs een beetje intelligent. Ze bijten gewoon in je benen en houden zich niet alleen met hun territorium bezig en juist dat zouden ze moeten doen, en geen duikers in de kuiten bijten!!!! Ook hebben het veel roggen gezien (Stingray's).

De kleuren van het koraal en de visjes waren super. Het is onderwater een echte droomwereld. Toen we boven kwamen stond de lunche voor ons klaar en hebben we een heerlijke salade met fruit gegeten.

Toen de tweede duik langs de buitenkant van het rif. Erica was nog niet eens beneden en ze had al kennis gemaakt met een bijtvisje die haar 'liefdevol' in de schenen beet. Dat wordt een mooi litteken (?). Marco kwam perongeluk nog met zijn voet langs een stukje doodkoraal in het zand en daarbij zijn voet lelijk openhaalde, dus dat wordt er ook een litteken. Wat een stel ;-)

Een hele wand vol koraal in alle kleuren en we hebben een haai gezien (dichtbij) een White Tip van ongeveer anderhalve á twee meter lang. Hij zwom voor ons 5 meter en ging voor ons liggen. We kwamen weer dichter bij en hij ging weer 5 meter verder liggen. Het was een mooie duik. We hebben weer genoten. Daarna hebben we nog even gesnorkeld en daarna terug. Onderweg nog een grote octopus gezien.

De weg terug ging één van de motoren stuk. De wind was opgekomen en we waren meer golven op de zee. We moesten dus op halve kracht terug. Hierdoor werd het een hele lange toch met erg veel bleekje koppies. Op de camping zijn we nog even op het strand geweest. Nu nog even eten en dan is deze dag ook weer voorbij. Wat gaat het toch snel.

Joop

Mooi weer, palmbomen, wit strand, wat duiken, lekker eten, wat wil een mens nog meer. Erg romantisch die zeiltocht naar de Whitsunday eilanden. Groetjes van Joop en Annemarie

robert-jan

denk dat tynaarlo leuker is om te duiken.........
al dat kl...koraal en mooi leven.
de snoeken op tynaarlo zijn veeel leuker!....

gr Rj en Loarna.