marcoenerica.reismee.nl

Town of 1770 – Rockhampton – Eungella NP

Het verhaal van de Goori Goori vogel,

In de droomwereld leefde ooit een grote duivelsvogel.

Hij was erg lelijk en ze noemden hem de Goori Goori vogel.

De Goori Goori vogel leefde in een top van een hoge boom, in het gebied van de Bidjara stam.

De vogel voede zich met de dieren en de kleine aborigonal kinderen die verdwaald waren of hun ouders kwijt waren geraakt.

De stamoudsten waarschuwden de kinderen om bij de ouders te blijven.

De kleine jongen Wangerd verdwaalde.

De Goori Goori zag de verloren jongen en verleide hem om op zijn rug te gaan zitten en hij begon te vliegen.

Wangerd deed alsof hij hoogtevrees had en haalde de Goori Goori over om lager te gaan vliegen.

Hij gleed van zijn rug af en verstopte zich snel.

De jongen vond de stam terug en vertelde de stamoudste wat er gebeurd was.

Zij besloten dat de Goori Goori vogel gedood moest worden.

Wangerd ging met enkele stamleden op zoek naar het nest van de vogel.

Ze vonden het nest en wachten af tot de vogel sliep.

Toen klommen ze in de boom en staken het nest in brand.

De poot van de vogel vloog ook in brand.

De brandende voet van de vogel liet een spoor van vonken achter, welke veranderende in “Bothu”, de melkweg.

De kreupele vogel ging niet meer terug naar de Midjara stam en zo waren de kinderen veilig voor eens en altijd.

Vandaag staat de langste rit van onze reis op het programma (640 km). Vroeg opstaan en rijden maar. We zijn eerst naar Rockhampton gereden. Hier hebben we even in de stad gekeken. Ook hadden we direct al aanspraak van een oudere man, die in zijn jeugd in Nederland was geweest en een mop kende over de wallen ( hij en zijn maat lopen over de wallen en zien een aantal dames. Zijn maat gaat direct naar de mooiste en hij gaat naar een dikke vette lelijke toe. Zijn maat vraagt waarom kies je nu die uit. Hij zegt, die is nog maagd….. en die van jou kiest iedereen… ).We zijn nog even in de botanische tuinen geweest en zijn toen doorgereden naar dreamtime.

Een centrum waar je meer te weten komt over de Aboriginals. Één van de legendes staat hier boven beschreven. Nu weten we hoe de melkweg is ontstaan. Het was erg leerzaam en interessant. Toen zijn we doorgereden naar Mackay en hebben daar boodschappen gedaan. Tot slot nog een klein stukje doorgereden het binnenland in. We zijn in Eungella, natuur camping, echt prachtig.