marcoenerica.reismee.nl

Lady Musgrave

Een tropisch eiland met een turquoise blauwe zee en een lagoon die je kent vanuit de films. Maar eerst moesten we anderhalf uur varen. Op weg naar het eiland hebben we al walvissen gezien, het blijft mooi als ze springen, al hoewel we de ervaring in Hervey Bay met de walvissen niet zullen vergeten.

Om 10 uur moesten we ons melden bij de duikcrew! Ja ja we kunnen onze eerste duik maken en vanmiddag nog een tweede. De eerste duik hebben we buiten het rif / lagoon (outer reef) gemaakt. We lagen nog niet in het water of daar kwam plotseling een walvis aangezomen. De kapitein riep: stay still in the water hold on to the rope en don’t come near the wale…… Wij hingen aan het touw en de walvis ging vlak voor de boot onder en zwom op een meter of vijf / tien onder ons door. Marco heeft alles goed kunnen zien. Wat een ervaring. In het veenmeer moeten we doen met een snoek van anderhalve meter……. Hier hebben we een walvis van een metertje of 18…. ;-). Wat een ervaring, aan de andere kant hebben we ook geluk gehad, maar dat is een ander verhaal.

Vervolgens zijn we begonnen met onze afdaling tot en diepte van 23.6 meter. En dan maar genieten. We hadden beide de hoop gevestigd op schildpadden en die hebben we gezien van die hele grote loggerheads (meer dan anderhalve meter). Ze zijn in twee maten, groot en heel erg groot en bewegen erg mooi in het water. Veder hebben de visjes alle kleuren van de regenboog. Na veertig minuten heeft de boot ons weer opgepikt. Marco is erg blij met zijn nieuwe duikcomputer, hier heeft zelfs de duikinstructuur bij de decompressiestops nog handig gebruik van gemaakt. Het was wel zwaar zwemmen omdat we echt tegen de stroom in moesten zwemmen.

Toen terug gegaan, lekker op het schip gegeten, gedronken en daarna onze tweede duik gemaakt. Hier zijn we tot een diepte van 6,7 meter geweest en een gemiddelde van bijna vier. Weer erg veel mooie visjes gezien en dito koraal. Ook hier weer een schildpad die onder water lag te slapen. Verder een hele grote vis gezien van wel anderhalve meter en misschien twee meter (hij was groter en dikker dan Marco), bruin en een geweldig grote kop, de naam zoeken we nog even op.

Lady Musgrave is een klein eiland van ongever 15 Ha groot. Het is een nationaal park en er wonen geen mensen, wel kan en mag je er kamperen. We hebben in iedergeval van onze twee duiken genoten, op naar de volgende…..