marcoenerica.reismee.nl

Cairns – Great Barrier reef

Vanmorgen echt vroeg opgestaan om half zes ging de wekker en om zes uur naar de haven toe. Daar worden we om 7 uur nl. al verwacht. We mogen de camper gelukkig op de camping laten staan, wel zo veilig. Helaas hadden ze geen pick-up service, dat werd dus lopen.

Het is een schip waar in totaal 20 mensen op mee kunnen varen. Dit keer kregen we niet het kleinste bed toebedeeld, gelukkig voor Erica ;-).

We werden ontvangen met koffie, thee en toast. Je kreeg je fles en stabjack toebedeeld en onze reis naar het GBR kon beginnen. Het was twee en een half uur varen en toen waren we bij onze eerste duik spot. Dit was het Milln reef. Om 10 uur lagen we voor onze eerste duik in het water. In totaal gingen we met zes duikers en een begeleider.

Het was ontzettend mooi echt een aquarium met veel vis en vooral gekleurde vis ( die niet stil bleef zitten voor de camera ;-) en dito koraal. Marco en Erica zijn echt blij dat ze een duikcursus in Nederland hebben gevolgd, Buma en crew bedankt hiervoor, geweldig hoe wij van jullie de kneepje hebben geleerd. Er waren twee meisje die echt aan het jojo-en waren en het echt niet onder controle hadden. Marco een Erica en de andere twee (ervaren) duikers hadden het prima onder controle.

Na de eerste duik stond er een schaal fruit op ons te wachten en daarna kregen we een lunch. Toen een stukje verder varen naar het tweede rif. Waar we om 2 uur onze tweede duik hadden.

“The 3 Sisters” stonden op de planning, 3 pinnacles in het water begroeid met veel koraal. Hier worden vaak haaien, cod en baracuda’s gezien. We hadden geluk we hebben ze allemaal gezien. Ook een hele grote Napoleon. Die beesten zijn echt imposant en erg groot.

Om vier uur stond de 3e duik op de planning. Nu ook weer op het zelfde rif, maar een andere spot, Whal Wall. Echt ook weer super mooi, we hebben veel haaien gezien, en codd en Napoleon en een schildpad, dat blijft super om te zien. De twee meiden konden het beest helaas niet met rust laten en dat is dan weer ontzetten jammer, zulke verpesten het voor de andere duikers. Want een schildpad die je niet ongestoord laat, verlaat het rif voor meerdere weken. Verder hebben we nog een stingray gezien ( ja die van Steve Irwin). Kortom het was een super mooie duik.

Voor Marco stond er daarna om 20:00 uur de vierde duik op de planning, een nacht duik. Erica was moe en vond het allemaal wel best en is toen niet mee gegaan. Gelukkig kreeg Marco een andere leuke en ervaren buddy. Toen Marco boven kwam, was zijn eerste reactie, “het Veenmeer is mooier” Ik heb helemaal niets gezien, alleen garnalen. Toen was Erica al hele,maal blij dat ze niet is meegegaan. Toen “lekker” slapen.